OVER MOUNA

Mouna Laroussi (1981) is choreografe, danstheater maker, performer en het creatieve brein achter de producties van Stichting Mouna Mix. Met haar bi-culturele achtergrond (dochter van een Marokkaanse vader en Nederlandse moeder) heeft Mouna haar hart verpand aan Amsterdam, waar zij woont met echtgenoot en kinderen.

Haar passie voor dans en theater begon al op jonge leeftijd.

Gedreven door maatschappelijke onderwerpen voelde het voor Mouna als een noodzaak om gerelateerde danstheaterstukken te ontwikkelen. Vanuit haar eigen culturele achtergrond kijkt ze over bestaande grenzen heen.

De stijl van Mouna is karakteristiek.

Ze inspireert haar publiek door actuele, maatschappelijke onderwerpen aan de kaak te stellen en culturele verschillen en overeenkomsten te belichten in haar werk. Dit doet zij met een dosis realiteit en humor. Het is Mouna’s missie om zo het publiek te laten nadenken over onderwerpen die ons allemaal aangaan. Bruggen blijven bouwen tussen het Oosten en het Westen door middel van dans, theater en muziek. Ze is er dan ook heilig van overtuigd dat met een positieve instelling en daadkracht, er een manier kan zijn hoe wij in harmonie met elkaar samen verder kunnen leven in Nederland. Immers, wanneer mensen hun negatieve gedachtes over bepaalde bevolkingsgroepen aan de kant kunnen zetten, ontstaat er een open houding en worden er nieuwe ruimtes gecreëerd voor gelijkwaardige gesprekken.

De bezieling van Mouna herken je direct terug in haar solovoorstellingen “Schijtziek” en '“Fatima”. Twee openhartige autobiografische voorstellingen waarin ze haar publiek mee neemt op reis in haar wereld. Door haar eerlijkheid raakt zij haar publiek keer op keer.

Meer weten over de professionele achtergrond van Mouna Laroussi? Surf dan naar haar persoonlijke website www.mouna.nl

MOUNA:

“De taal die ons verbind van mens tot mens  is zo belangrijk. Niet alleen de gesproken taal van de mond richting oren, of de geschreven taal van de pen naar het papier. Maar juist ook de lichaamstaal. Open houdingen doen anderen welkom heten. Iemand aankijken is gezien worden. Een glimlach is een acceptatie en een schouderklopje een compliment.”

“Persoonlijke teksten zijn mijn vertrekpunt om deze samen te laten smelten in en met bewegingen, dans en een lied. Ik denk dat ik hierin een unieke positie vervul, aangezien ik deze vorm weinig heb gezien. Daarnaast zijn er weinig vrouwelijke Arabische danstheater makers in dit veld. Als gedreven maker wil ik met deze solovoorstellingen een steentje bijdragen aan de multiculturele samenleving die Nederland rijk is.”

“Persoonlijke teksten zijn mijn vertrekpunt om deze samen te laten smelten in en met bewegingen, dans en een lied.”

“Naar mijn mening ontbreekt er een hoop achtergrondinformatie over elkaars culturen in onze samenleving. Met name binnen artistieke en creatieve omgevingen en helemaal binnen de dans.”

Vaak worden maatschappelijke onderwerpen over de Marokkaanse cultuur en religie provocerend ingezet door Westerse theatermakers. Dit heeft als gevolg dat belangrijke doelgroepen juist niet naar deze voorstellingen gaan. Informeren en empathie zijn voor mij sleutelwoorden om tot meer verbinding in onze multiculturele samenleving te komen. De kunst is om op subtiele wijze het nieuwe publiek te prikkelen in plaats van te provoceren.

“De kunst is om op subtiele wijze het nieuwe publiek te prikkelen in plaats van te provoceren.”


Dat betekent niet braaf danstheater voorstellingen maken, maar op zoek gaan naar de grenzen van het Nederlandse publiek én van de Nederlanders met een MENA-achtergrond. Mijn missie is om beide doelgroepen samen te brengen en naar mijn voorstellingen te krijgen.”

BOEKINGEN

Theaterbureau de Mannen
www.theaterbureaudemannen.nl
info[at]theaterbureaudemannen.nl
020-3034721